Khamis, 3 Oktober 2013

Petua Menghalau Lalat

Lalat sejenis serangga yang merimaskan jika terdapat di dalam rumah. Lalat makan makanan dengan cara memuntahkan air liurnya keluar dan kemudian menyerap semula makanan masuk ke dalam perut melalui belalainya. Disebabkan itu tak hairanlah jika lalat dikatakan sebagai serangga yang pengotor dan boleh menyebarkan penyakit kepada manusia. 


Petua yang paling selamat untuk menghalau lalat di rumah:

1) Gunakan penyapu lidi.
Ambil lidi dalam segengam kecik dan ikat. Kemudian pukul kat lalat, sekali pukul banyak yang mati. Bukan setakat lalat pun takut dengan lidi nih, kucing pun lari kalau kita pukul lidi ke lantai.

2) Penampar lalat.
Penampar lalat memang mudah digunakan. Hanya tampar sahaja pada lalat yang berterbangan,pasti akan ada yang kena tampar.

3) Kertas gam lalat.
Kertas gam pun bagus jugak. Kita letakkan ia ditempat terbuka dan umpan lalat datang pada kertas dengan letakkan ikan bilis di bahagian tengah. Bila lalat hurung mesti ada yang melekat kat kertas gam.

4) Gunakan bunga cengkih dan kulit kayu manis.
Bunga cengkih dan kulit kayu manis yang biasa digunakan dalam masakan boleh digunakan untuk menghalau lalat. Caranya letakkan bunga cengkih ke dalam cawan yang berisi air di dapur atau meja makan. Untuk kulit kayu manis pula, kita boleh hiris sikit kulit kayu manis dan letakkan di dapur atau atas meja. Aroma yang terhasil dari bunga cengkih dan kuli kayu manis akan menyebabkan lalat lari.

5) Nyalakan lilin.
Lilin yang digunakan untuk menerangi kegelapan malam juga boleh digunapakai untuk menghalau lalat. Caranya letakkan lilin di atas meja makan, nanti lalat akan lari.

6) Daun kari menghalau lalat.
Daun kari yang harum baunya juga boleh diaplikasikan untuk kita menghalau lalat. Ambil sedahan kecil daun kari dan kipas-kipaskan kat meja makan. Atau kita boleh juga letakkan ia dalam cawan dan letakkannya di bahagian dapur atau di atas meja makan.

0 comments:

Catat Ulasan