Ahad, 14 Julai 2013

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Pegawai Teknologi Maklumat Gred F41

Assalamulaikum WBT,

Salam Ramadhan. Selamat menunaikan ibadah puasa dan semoga kita semua mendapat keberkatan.

Saya memohon kiranya ada yang sudi berkongsi pengalaman/pengetahuan berkenaan "Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Pegawai Teknologi Maklumat Gred F41".

Peperiksaan pertama kalinya buat diriku untuk jawatan ni,  apa yang patut dibaca? Masih mencari-cari bahan yang patut untuk exam kali ni. Harap ada yang sudi berkongsi ilmu di sini :D

Buat semua yang akan menduduki Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Pegawai Teknologi Maklumat Gred F41 pada 27 Julai 2013, Selamat Maju Jaya!  Panduan [link]




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MILIKI KEDAI ONLINE ANDA SENDIRI DAN URUSKAN SECARA SAMBILAN
ATAU SEPENUH MASA!

Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan maklumat lanjut,
sila pm terus di sini >> Kedai Online

33 comments:

  1. Salam, saya ada perkongsian di sini untuk Peperiksaan Pegawai Teknologi Maklumat F41 pada 27 Julai 2013 nanti. Ini berdasarkan apa yang saya search di Google.
    Peperiksaan ini terdiri daripada 4 Bahagian.
    Seksyen A- Pengetahuan Am dan Alam Sekeliling
    Soalan ini mengandungi 50% soalan tentang ICT dan isu berkaitan ICT. Contoh:

    1. Malaysian Cyber Security Agency (MCSA) telah ditubuhkan pada tahun 2006 dengan tujuan menangani masalah keselamatan komputer internet di Malaysia. Sebelum tahun 2006, MCSA dikenali sebagai :
    A Malaysian Computer Emergency Response Team. (MyCERT)
    B. Government Computer Emergency Response Team. (GCERT)
    C. National IT Security Emergency Response Center. (NISER)
    D Jawatankuasa IT Untuk Internet kerajaan. (JITIK)

    Untuk rujukan lebih lanjut, cik boleh cuba download di sini:

    http://www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fimej.spa.gov.my%2Fdev%2Fpdf%2Fpanduanexam%2FPEGAWAI_TEKNOLOGI_MAKLUMAT_F41_2012.pdf&ei=uObkUavjBYnVrQfd44HwDw&usg=AFQjCNHA0Xre3KdYrcgmdTTO0MtiovJgng&bvm=bv.48705608,d.bmk

    BalasPadam
  2. Sori..ada x info2 yg blh dishare utk exam nnt

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama: Terima kasih.

    mohd shamzari salleh: Apa yang saya tau, soalan kadang2 di luar jangkaan. Soalan utk F29 sebelum ni antaranya bukan pengasas bersama Facebook, Bumi Hijau, dan macam2 la... mungkin boleh baca "Buku Malaysia Kita" dan baca berkenaan program/isu semasa 1 Malaysia dan sebagainya. Soalan matematik, biasanya simple je. Banyak logik. Pengalaman saya la :D

    BalasPadam
  5. Agak2 sama x dengan soalan-soalan PTD?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fayizhah : Tak pasti la sbb tak pernah pula apply PTD. Ila pernah exam Penguasa Kastam je, soalan fokus bidang berkenaan la dan mungkin ila lemah bab esei. Kali ni fokus la pasal IT :)

      Padam
  6. kalau android bawak masuk boleh refer tak.huuhuh

    BalasPadam
  7. Salam, sy pun dpt exam ptm tu..ade y exam kt kelantan x? area mane ye,ley bg directions x? Coz sy dpt kt Melaka, then tukar kt Kelantan..

    tips tuk exam :
    -Pengetahuan Am ttg Malaysia kita
    -kene byk tau sal perkembangan isu semasa..(kemungkinan ade soalan sal pru13).
    - Asas matematik..(org ckp xsusah pn soalan bab ni)..
    - sejarah, organisasi berkenaan komputer. Sal pengaturcaraan, rangkaian,multimedia, pangkalan data sume2 tu kene tahu..
    - penaksiran personaliti : soalan xperlu pikir sgt sbb sumeny tentang diri kita..tp kene bijak..byk soalan y berkaitan antara satu sama lain.

    contoh soalan : Semasa anda dan keluarga membeli belah di pasaraya, lagu negaraku dimainkan. Apa tindakan anda?
    A. Teruskan membeli-belah
    B. Berhenti dan berdiri tegak

    Tu je stakat ni y sy tahu..smg dpt mbantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Norazimah Yunus: Wasalam. Kelantan area mana? Terima kasih kongsi tips :)

      Padam
    2. Thanks, ada jugak hamba ALlah yg sudi share tips, dekat seminggu sy menggogle..satu ape pun tak jumpe..

      Padam
  8. kota bharu dekat nga pantai cahaya bulan..kurang arif area kB..ade mbe y exam kt kelantan x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah x sesat. jalan ke PCB tu x mcm jalan KL. hehe. Good luck!
      Ila exam kt Terengganu Equestrian Resort, Kuala Terengganu sebelah Masjid Terapung (Masjid Tengku Tengah Zaharah).

      Padam
    2. saya exam kat hotel new pacific kelantan.. :0 gud luck semua..

      Padam
    3. Noraziyana Mohamad: Good luck!

      Padam
  9. saya ada exam PTD baru2 ni (bln 4 lepas).
    soalan matematik insya Allah senang dan mungkin lebih kurang sama je dgn soalan math exam PTD.
    tp soalan pengetahuan am saya rasa mungkin berbeza sedikit.
    utk PTM soalan pengetahuan am mungkin lebih kpd IT (saya nyatakan mungkin sebab saya belum pernah jwb exam PTM lg... insya Allah 27 Julai ni jgk di PSDC Kuantan)
    soalan pengetahuan am PTD lebih kepada pengetahuan am dalam negara kita, dewan rakyat, negara, tempoh banci penduduk...
    all the best semua...
    doakan yg terbaik...
    aamiin..

    --suha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suha: Terima kasih atas perkongsian. Good luck!

      Padam
  10. sypun kene kt kelantan, hotel new pacific agaknya la...

    BalasPadam
  11. same la kte pnye tpt xm nnt Ila..tp still tatau nk bc pe..huhuuu..gud luck yallz ^___^

    BalasPadam
  12. Dengar ura2 ada kata sama mcm PTD..cuma ada tambah bab IT sikit..

    http://ping.busuk.org/v/120022/rujukan-panduan-lulus-peperiksaan-pegawai-teknologi-maklumat-gred-f41.html

    BalasPadam
  13. ada panduan rujukan untuk peperiksaaan ni, soklan banyak meliputi perkara sama macam PTD, tapi soalan berkenaan IT lagi banyak...

    boleh rujuk sini :
    http://www.tipsptd.com/hop.php?ref=view

    BalasPadam
  14. Balasan
    1. Good luck Bellmie. jumpa di TER nanti :D

      Padam
  15. Bleh rujuk http://imej.spa.gov.my/dev/pdf/panduanexam/PEGAWAI_TEKNOLOGI_MAKLUMAT_F41.pdf

    BalasPadam
  16. Sy exam kt dewan cahaya bulan, P.C.B. resort kota bharu..ade y same tmpt x? jumpe nnt ye..

    BalasPadam
  17. Nice Informasi..

    Ada yang belum Download rujukan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat F29 di sini
    http://goo.gl/ih9z25 ? TQ

    BalasPadam
  18. My Name is Helen Morgan, Daripada United Kingdom. Saya ingin berkongsi testimoni saya dengan orang ramai tentang apa yang doktor ini dipanggil Dr okojie rohani baru sahaja lakukan untuk saya, orang ini baru sahaja dikembalikan suami Ex saya kalah kepada saya dengan ejaan yang besar, saya telah berkahwin dengan seorang lelaki yang dipanggil Morgan kami telah bersama-sama untuk masa yang panjang dan kita sayangi diri kita sendiri tetapi apabila saya tidak dapat memberi kanak-kanak selama 2 tahun dia meninggalkan saya dan memberitahu saya bahawa dia tidak boleh terus lagi maka saya kini mencari cara untuk mendapatkan kembali sehingga saya melihat seorang testimoni tentang perkara ini doktor yang sama di internet mengenai bagaimana dia telah sembuh penyakit begitu banyak dan membantu orang lain dengan masalah yang sama, maka anda tidak akan percaya ini apabila saya dihubungi lelaki ini ke atas masalah saya dia bersedia musim ini dan dua hari selepas dia diberitahu saya bahawa beliau melalui dengan ejaan yang bekerja suami saya hilang kembali dengan lebih cinta di matanya, dan selepas sebulan saya terlepas bulan saya dan pergi untuk ujian dan keputusan yang dinyatakan sedang hamil am gembira hari ini adalah seorang ibu kepada seorang bayi Boy , dia berkata, saya juga akan hamil lagi jika saya ingin mengucapkan terima kasih sekali lagi doktor yang hebat untuk apa yang anda telah lakukan untuk saya, jika anda berada di luar sana mencari mana-mana jampi atau penyembuhan:

    (1) Eja untuk perlindungan dari bahaya

    (2) untuk Eja sihir

    (3) Eja cinta seks yang sama

    (4) Eja untuk penyembuhan penyakit

    (5) Eja untuk halimunan

    (6) Eja untuk kekayaan dan kemasyhuran

    (7) Spell untuk mendapatkan pekerjaan yang baik

    (8) Eja cinta yang kuat dan hubungan

    (9) Eja untuk membawa kembali bekas anda

    (10) Eja untuk hamil

    Anda boleh menghubungi doktor yang hebat ini pada drokojiehealinghome@gmail.com e-mel dan mendapatkan semua masalah anda diselesaikan .....

    BalasPadam