Selasa, 22 November 2011

Kambing Oh Kambing

Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya. Datang seorang pemuda lalu bertanya, "Baguslah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak saya tanya beberapa soalan? "Oh, boleh saja" kata gembala itu. Pemuda itu berkata, 

"Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?" 
"Yang mana, yang putih atau yang hitam?" tanya gembala. 
"Yang putih." 
"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari." 
"Dan yang hitam?" 
"Yang hitam pun sama." 

"Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
"Yang mana, yang putih atau yang hitam?" 
"Yang putih."
"Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."
"Dan yang hitam?"
"Yang hitam pun sama."

"Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"
"Yang mana, yang putih atau yang  hitam?"
"Yang putih."
"Aaa... menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."
"Dan yang hitam?"
"Yang hitam pun sama." 

Pemuda yang bertanya menjadi geram lalu bertanya, "Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dgn yg hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja"

Gembala itu menjawab, "Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya." 
"Ooo, begitu," pahamlah si pemuda tu, "... kalau yang hitam tu pulak siapa punye?"

"Yang hitam pun sama," kata gembala itu.

P/S : sakit hati tak... .?!!!  Hehehe

3 comments: