Sabtu, 31 Disember 2011

Sabar, Sungguh Luar Biasa

Seorang lelaki asyik memerhatikan seorang wanita yang sedang membeli belah di supermarket bersama anak kecilnya. Anak wanita itu duduk di dalam troli yang ditolak oleh ibunya.


Ketika melintas bahagian makanan anak wanita itu merengek-rengek meminta dibelikan biskut. Tapi ibunya kelihatan tidak menghiraukan permintaan anaknya itu. Anaknya mula menangis dan menjerit. Dengan suara perlahan, si ibu berkata

“Sabar Suzie… ada tiga lorong lagi.. jangan marah..ya. tak lama lagi dah..”

Kemudian mereka melalui pula lorong yang mengandungi bahagian permainan. anaknya sekali lagi merengek dan menjerit minta dibelikan permainan. Ibunya tetap tidak menghiraukan permintaan anaknya itu dan anaknya terus menangis. Si ibu berkata
“Sabar, sabar, Suzie… ada dua lorong lagi dan kita akan keluar dari tempat ini”

Akhirnya mereka selesai melalui lorong terakhir dan terus pergi ke kaunter dan menunggu giliran untuk membuat pembayaran. Anaknya masih menangis dengan kuat dan menjerit-jerit minta dibelikan mainan. Si ibu dengan sabar berkata..

“Sabar Suzie.. kita akan melepasi kaunter ini dalam masa 5 minit sahaja lagi.. Lepas ini kita akan pulang dan boleh tidur dengan selesai.”

Si lelaki yang melihat kejadian itu kagum dengan kesabaran si ibu. Lalu dia pun mengikuti wanita berkenaan hingga ke tempat parking untuk memberikan pujian.


“Sungguh Luar biasa.. anda begitu sabar menghadapi si kecil Suzie” katanya.

Si ibu menjawab.. “Saya Suzie dan ini anak saya namanya Lily"

0 comments:

Catat Ulasan