Sabtu, 25 Julai 2015

Rahsia Kunyit Penawar Penyakit


ORANG RAMAI disarankan mengamalkan pengambilan kunyit dengan mempelbagaikan penggunaannya dalam diet seharian.


RAMAI yang tidak sedar di sebalik simbolik warna kuning emas, kunyit yang merupakan tumbuhan yang mempunyai 1,001 khasiat yang mampu mencegah dan mengurangkan penderitaan akibat penyakit-penyakit berprofil tinggi seperti kanser, Alzheimer dan diabetes.
Jika diteliti, kanser prostat merupakan kanser kedua terbesar yang mengancam nyawa lelaki di Amerika Syarikat dengan jumlah kes kira-kira 500,000 setiap tahun.
Sebaliknya kanser tersebut jarang berlaku dalam kalangan lelaki India yang banyak mengamalkan pemakanan berasaskan kari, rempah ratus dan sayur-sayuran dalam masakan mereka.
Kunyit atau nama saintifiknya, Curcuma longa banyak digunakan dalam perubatan tradisional Melayu seperti menghilangkan gatal-gatal, kesihatan dalaman wanita dan pelbagai lagi.
Curcuma longa bukan sekadar merawat simptom-simptom kecil alahan atau herba untuk wanita selepas bersalin sebaliknya fungsi universal merangkumi semua golongan.
Menurut pengkaji herba dari Universiti Oxford, Profesor Gerard Bodeker, kunyit antara herba yang tinggi khasiat dan telah banyak kajian dilakukan mengenainya.
Menurut Bodeker, kunyit mempunyai bahan aktif yang dikenali sebagai kurkumin yang berperanan untuk mencegah dan mengurangkan penderitaan pesakit seperti kanser prostat, payudara dan merendahkan kadar kolesterol.
“Bahan aktif ini juga mampu menguatkan sistem imun atau pertahanan badan untuk menangkis serangan penyakit serta bersifat antioksidan yang boleh menjadikan kulit seseorang menjadi awet muda dengan pengambilan yang konsisten.
“Radikal bebas yang menjadi penyebab kanser juga boleh dineutralkan melalui antioksidan yang terkandung dalam herba pelbagai guna ini,” ujar beliau.
Bodeker yang turut mengamalkan minum jus kunyit menjelaskan, kunyit perlu dilihat sebagai herba yang bukan semata-mata untuk perubatan tradisional tetapi mempunyai potensi untuk dimajukan sebagai penawar pelbagai penyakit.
Curcuma longa mengandungi komponen bioaktif polyphenol membantu untuk mencegah tanda awal kanser dan merosakkan sel kanser yang bermutasi.
Kurkumin yang bertindak mengganggu proses mutasi sel kanser ini menyebabkan sel-sel tersebut tidak dapat mengembang atau menjadi lembap dan kurang aktif terutamanya kanser payudara dan prostat.
Tambahnya, kunyit mempunyai pakej yang cukup lengkap dalam penjagaan badan manusia, iaitu untuk menjaga kesihatan dan kecantikan yang menjadi idaman setiap orang.
Generasi muda perlu sedar tentang kepentingan herba ini dan kembali mengamalkan tradisi perubatan yang pernah diamalkan oleh generasi terdahulu serta mempelbagaikan penggunaannya dalam diet harian.
Mereka perlu sedar bahawa herba dan ulam-ulaman merupakan penawar semula jadi yang tidak boleh dipertikaikan khasiatnya terhadap kesihatan manusia.
Bodeker telah melakukan kajian tentang herba dan perubatan tradisional lebih 20 tahun dan mengkaji tentang herba kunyit kira-kira 10 tahun.
Penulis buku bertajuk Health and Beauty from The Rainforest itu juga banyak mengulas tentang khasiat-khasiat herba yang terdapat di Malaysia.
Beliau turut menyarankan supaya usaha membukukan khasiat herba dan ulam-ulaman yang menjadi amalan masyarakat terdahulu dibukukan supaya ia tidak lenyap ditelan zaman.
Jelasnya, masyarakat kini dan akan datang perlu tahu tentang khasiat dan peranannya. Ilmu perubatan tradisional adalah khazanah berharga untuk generasi kita.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my 
Hakcipta terpelihara 

1 comments:

  1. Mencari Penapis Air MURAH dan Berkualiti?

    Bio ULTRA ALKALINE pilihan Terbaik? Kenapa?
    1 - Harga jauh lebih Murah dr Jenama-jenama terkenal.
    2 - Kualiti Air setanding dgn Jenama antarabangsa.
    3 - Filter2 yg berkualiti (Made In KOREA) dan dapat Sijil HALAL JAKIM
    4 - Servis Berkala, ada Warranty & Design menarik
    5 - Pemasangan sepantas 1-2 Hari shj (Seluruh Semenanjung)

    HARGA bermula dr RM699

    KAMI juga menjual semua jenis filter penapis air (Semua Model Termasuk Coway, cuckoo, Jik soo, hijrah, elken dan lain2) RM250 utk 4 Filter TERMASUK POSTAGE

    http://penapis-air-bioultra.blogspot.com/

    Hubungi:
    0178895990 atau click http://bio.wasap.my

    BalasPadam