Khamis, 31 Julai 2014

Kelebihan 8 Jenis KEKACANG Kepada Sistem Tubuh






Kajian sains telah membuktikan bahawa kekacang ini kaya dengan pelbagai sumber nutrisi utama yang diperlukan oleh tubuh. Berikut adalah  senarai kekacang yang wajar anda nikmati untuk memperolehi khasiat tambahan yang ada di dalamnya.

1.  Kacang Pecan
Kacang pecan ini boleh anda dapati dalam bentuk mentah tetapi biasanya ia digunakan sebagai bahan sampingan di dalam biskut. Ia berkhasiat bagi membantu merendahkan tahap kolestrol dalam badan di samping mengurangkan risiko serangan jantung. Selain itu kajian juga mendapati bahawa pengambilan kacang pecan ini juga mampu membantu mencegah penyakit alzheimer dan parkinson.

2.  Walnut
Anda penggemar walnut? Kacang walnut memang lazat terutamanya jika dinikmati bersama coklat. Ia mengandungi magnesium, fosforus, beta karotena, linoleic acid, dan phytosterosis. Kacang walnut dikatakan dapat membantu mengurangkan gejala darah beku selain berperanan dalam mengurangkan rasa kegatalan atau radang pada kulit. Selain itu, menikmati kacang walnut juga mampu membantu melahirkan rasa tenang dan santai pada tubuh terutamanya di waktu stress.

3. Pistachio
Ramai yang gemar menikmati kacang ini begitu sahaja kerana keenakan rasanya. Kacang pistachio ini membekalkan karbohidrat, zat besi, magnesium, potassium, thiamin, Vitamin B6, Vitamin A dan beta karotena kepada tubuh. Khasiat yang terkandung di dalamnya turut memberikan manfaat pada tubuh di mana ia dapat membantu tubuh mengawal hypertension dan memperkuatkan daya kekuatan mental untuk mengawal tekanan. Ia juga berperanan dalam mengekalkan keseimbangan air dalam tubuh dan memberikan kelegaan kepada tubuh yang letih.
4. Kacang hazel (hazel nuts)
Kacang hazel juga adalah di antara kekacang yang menjadi pilihan utama. Ia juga sering dijadikan bahan utama di dalam biskut dan coklat. Kacang ini bukan sahaja enak dinikmati tetapi turut memberikan menafaat pada tubuh.
Pengambilan kacang hazel dalam diet anda amat baik bagi membantu kelancaran sistem pencernaan anda. Selain itu ia juga bermanfaat dalam memberina kekuatan tulang dan gigi seterusnya membantu mencegah risiko diserang kanser. Antara nutrisi yang dibekalkan oleh kacang hazel adalah seperti thiamin, magnesium, beta-sitosterol, dan phytosterol.
5. Macadamia nuts
Kacang ini mengandungi lemak tak tepu, magnesium, fostorus, thiamin, Vitamin B6, phytosterol dan juga tinggi fiber. Ia berperanan membantu melancarkan sistem penghadaman dan turut bertindak sebagai bahan anti-oksidan. Kacang macadamia ini juga diantara makanan yang mampu membekalkan tenaga segera kepada tubuh dan turut membantu melindungi sel darah dari serangan kanser.
6. Kacang gajus

Kacang gajus adalah di antara jenis kekacang. Ia kaya dengan kandungan protein, karbohidrat, zat besi, magnesium, fosforus, Vitamin K dan phystosterol. Ia bermanfaat sebagai bahan antiseptik iaitu melindungi tubuh dari serangan virus dan kuman. Kacang gajus juga bermanfaat dalam membantu mengekalkan kesihatan kulit, kuku, rambut dan melindungi jantung.
 7. Kacang badam (Almond Nuts)

 Kacang badam adalah di antara kekacang yang bertindak sebagai bahan anti-oksidan. Ia juga kaya dengan kandungan magnesium, fosforus, riboflavin, Vitamin E, phytosterol dan beta-sitosterol. Antara manfaat kacang badam ini adalah ia membantu mengurangkan risiko diserang penyakit jantung, membantu menguatkan tulang dan gigi.
8. Kacang Brazil (Brazil Nuts)

Walaupun kacang brazil ini tidak begitu popular di kalangan penggemar kacang, tetapi ia kaya dengan khasiat magnesium, fosforus, zat besi, zink, selenium, thiamin, dan Vitamin E. Kacang brazil ini merupakan di antara sumber terbaik bagi penghidap anemia. Selain itu kacang brazil juga membantu memperkuatkan tulang dan gigi.

1 comments: